În timp ce Europa înlocuiește rutele aeriene extinzând rețelele feroviare, România are încă trenuri cu o vechime medie de 44 de ani.

294

Încă de când mișcarea „flight shame” a început să încurajeze călătorii să caute alternative ecologice la avioanele cu reacție, mulți din Europa s-au îndreptat către extensiva rețea feroviară a continentului pentru a înlocui călătoriile aeriene pe distanțe scurte. Cu siguranță, s-a făcut progres. Companii aeriene, inclusiv transportatorul olandez KLM, intră în parteneriate cu căile ferate pe anumite rute, în timp ce țări precum Austria și Franța încearcă să restricționeze rutele interne acolo unde trenurile sunt disponibile – deși decretul francez, care a fost transformat în lege în mai 2023, a fost semnificativ diluat față de propunerea inițială.

Aceasta se întâmplă în contextul unei revoluții feroviare palpabile în Europa continentală, cu noi rute și operatori de mare viteză care apar, inversarea declinului serviciilor de tren de noapte, noi legături care reduc timpul de călătorie și noi locomotive care îmbunătățesc fiabilitatea și eficiența. În Spania, Germania și Austria, ofertele de bilete ieftine au jucat, de asemenea, un rol important. Cu atât de multe investiții în căile ferate, pare că procesul de înlocuire a rețelei de transport aerian din Europa cu trenurile este bine pus la punct. Cu siguranță, nu e decât o chestiune de timp până când continentul se va baza aproape exclusiv pe căile sale feroviare pentru deplasare.

Ministerul Transporturilor din România a confirmat că țara se va bucura de primele trenuri noi din ultimele două decenii, începând cu luna decembrie. Cele 37 de seturi de trenuri contractate sunt în producție în Polonia, iar ministerul a asigurat că nu vor fi întârzieri în livrare. Cu toate că livrările vor începe în timpul verii, trenurile vor începe să circule efectiv în perioada de iarnă, după finalizarea testelor tehnice.

Șeful Autorității pentru Reformă Feroviară, Ștefan Roșeanu, a declarat că primele garnituri noi vor fi puse în circulație pe traseul București-Constanța, urmate de liniile către Brașov, Timișoara și Iași-Suceava.

În prezent, vechimea medie a trenurilor CFR este de 44 de ani. Acestea sunt supuse frecvent defecțiunilor, cu sisteme de climatizare care funcționează neregulat, iar pe rutele cu trafic intens, suplimentările se realizează doar cu trenuri transferate de pe alte rute.